Lisenssihyppääjät


Itsenäiset lisenssihyppääjät

Tämä sivu on tarkoitettu laskuvarjohyppäämistä harrastaville lisenssihyppääjille. Järjestämme päivittäin hyppytoimintaa sekä Helsinki-Malmilla että Turussa.

Oletko tulossa Skyxperiencelle hyppäämään ensimmäistä kertaa?

Aloita homma lukemalla ensin turvallisuusohje (Malmi tai Turku), johon on koottu tarvitsemasi tieto. Seuraavaksi varmista onko meillä varmasti toimintaa. Päivittäisestä toiminnasta tiedotetaan FB-ryhmissä: Malmi ja Turku.

Jos tarvitset ohjausta, konetyyppi on vieras ja kenttäkin uusi tuttavuus, tule ajoissa paikalle ja kysele henkilökunnalta neuvoa. Kun hyppytoiminta pärähtää käyntiin, henkilökunta on kiinni ensisijaisessa duunissaan. Älä lähde hyppäämään jos olet epävarma. Aina tulee seuraava mahdollisuus.

Helsingissä hyppäämme myös Arabianrantaan. Vaatimuksena vähintään 100 hyppyä + kuvunkäsittelykurssi tai 200 hyppyä. 

Tiimit

Onko teillä tiimi jonka kanssa harjoittelette aktiivisesti?

Tulkaa Turkuun harjoittelemaan! Paljon hyppääville tiimeille tarjoamme sopivasti joustoa, edullisia hyppylippuja ja ennakkomanifestautumismahdollisuuden vaikka koko päiväksi. Kertokaa meille ketä olette, paljonko tulette hyppäämään ja kuinka suunnitelmallista harjoittelunne on, ja me manifestaamme teidät vaikka joka kuukauden ensimmäisen viikonlopun joka kolmanteen pokaan jo etukäteen! Laita sähköpostia onerva.hah@skyxperience.fi.

Haluaisitteko kutsua Suomeen koutsin vetämään teille camppia?

Skyxperience on mukana järjestämässä camppeja ja haluamaanne koutsausta! Campeille poka nousee takuu: voimme taata että poka nousee myös arkisin aamusta iltaan. Laita sähköpostia onerva.hah@skyxperience.fi.

Hyppytoimintaohje Skyxperience

Tämä hyppytoimintaohje on ohje sekä Turkuun että Malmille, eikä Malmilla kerran täytettyä waiveria tarvitse kirjoittaa uudestaan Turussa ja päinvastoin. Asiallinen dropzone briiffi tulee kuitenkin saada molemmissa paikoissa ensimmäisen kerran vieraillessa. Kun tulet tauon jälkeen, kysele ihmisiltä onko jokin muuttunut. 

HYPPYTOIMINTAOHJE

Tämä hyppytoimintaohje on tarkoitettu ohjeeksi laskuvarjohyppääjille Skyxperiencen järjestämässä hyppytoiminnassa. Tämä hyppytoimintaohje on voimassa toistaiseksi.

 Skyxperience pidättää oikeuden estää laskuvarjohyppytoiminta kaikkien tai yksittäisen hyppääjän kohdalla, mikäli hyppykokemus ei vastaa olosuhteita.

Vaatimuksia ja turvallisuus:

-       Kaikilla hyppääjillä tulee olla AAD (Cypres tai vastaava automaattilaukaisin). Edit: Poikkeukset otettu pois epäselvyyksien välttämiseksi. 

-       A/B –lisenssiä vastaavilla hyppääjillä tulee olla RSL

-       A/B –lisenssiä vastaavat hyppääjät eivät saa käyttää kameraa hypyillä

-       Käynnissä olevaan tandemhyppyyn tai oppilashyppyyn antaa ohjeita vain oppilaan oma hyppymestari

-       Hyppääjällä tulee olla ennakkoperehtyneisyys alueeseen ja tapaan toimia kyseisellä dropzonella

-       Kun menet portista kenttäalueelle, VARO RULLAAVIA LENTOKONEITA!

-       Malmi: Arabianrantaan vähintään 200 hypyn minimivaatimus tai 100 hyppyä ja kuvunkäsittelykurssi käytynä

Ennen hyppyä

Jos olet hyppäämässä Skyxperiencellä ensimmäistä kertaa, etsi ensimmäisenä manifesti. Häneltä saat waiverin, jonka täytät ja palautat manifestiin seuraavien dokumenttien kanssa:

-       Esitä henkilöllisyystodistuksesi

-       Esitä koulutustodistuksesi ja hyppypäiväkirjasi TAI voimassaoleva lisenssi (SIL, USPA, BPA)

-       Esitä kolmannen osapuolen vastuuvakuutuksesi (AXA, SIL, myös suomalaiset vakuutusyhtiöt tarjoavat vastaavia vakuutuksia esim. Fennia. Korvaussumma vähintään 1M€.)

-       Esittele laskuvarjosi ja siihen kiinnitetty tagi TAI varjokirjasi

-       Hanki hyppylippuja

On viime kädessä hyppääjän vastuulla, että hän täyttää ilmailumääräyksen OPS M6-1:n mukaiset vaatimukset.

 

Manifestautuminen

Anna ID:llä varustettu hyppylippusi manifestille. Muista saamasi pokanumero, kuuntele kuulutuksia. Ole ajoissa koneella – jos myöhästyt, menetät lippusi. Lipun saa pyydettäessä takaisin 10 min kuulutukseen saakka, tai jos koko poka perutaan. Kun koneen renkaat nousee kiitotiestä, liput on käytetty.

Kuormaaminen

Jos konetyyppi ei ole tuttu, tartu kiinni kokeneemmasta hyppääjästä tai manifestista ja kysy neuvoa. Siipien etureunan etupuolelle astumisesta seuraa välitön hyllytys. Pokanvanhin määrää hyppyjärjestyksen. Kamat tulee olla päällä ja kiristettynä ennen koneeseen nousua. Koneessa ei saa olla irrallisia asioita (esim. kypärä) 300 m:iin nousuun saakka. Lähesty konetta takaoikealta.

Hätähyppy

Lentäjä määrää hätähypyn havaitessaan lennon jatkumisen olevan mahdotonta. Hätähyppy komennetaan huutamalla kolme kertaa: "HÄTÄHYPPY". Pokanvanhin ja hyppymestarit valvovat koneen tyhjenemisen. Minimikorkeus hätähypylle on 300 m.

-       Pakkolasku: Mikäli koneella tehdään pakkolasku, hyppääjät hakeutuvat parhaaseen mahdolliseen asentoon loukkaantumisen välttämiseksi. Koneessa olevaa turvaohjetta on noudatettava.

-       Evakuointi maassa: Kun liike on lakannut, poistutaan koneesta hyvässä järjestyksessä mahdollisimman nopeasti ohjeiden mukaan kaikista mahdollisista aukoista välttäen potkuria. Pilotti huolehtii, että koneesta saadaan mukaan ensiapuvälineet ja sammutin, jos mahdollista. 

Exit ja vapaapudotus

Linjat lennetään pääsääntöisesti vastatuuleen. Lentäjä antaa merkin kahden minuutin kohdalla JA lentäjä antaa luvan avata oven. Avaa tai sulje ovi hitaasti saattaen. Erillistä hyppylupaa ei tule, vaan lupa oven avaamiseen on myös hyppylupa - katso missä olet. Pidä riittävä väli edellisiin ryhmiin (8-10 sek). Poistuessasi koneesta huomioi korkeusperäsin, törmäysriski on todellinen, erityisesti siipipuvulla. Toimi vapaassa poikki linjan.

Purku ja avaus

Pura ajoissa ja liu’u poikkilinjan. TURKU: Varjon tulee olla täysin avattuna 800 metrin korkeudessa. Tällä varmistetaan hyppääjien pääsy laskeutumisalueelle. Huomaa, että tämä saattaa tarkoittaa että sinun tulee purkaa korkeammalla!

Varjon varassa

Varjosi avauduttua älä käänny linjan suuntaisesti ennen kuin olet varmistunut viereisten ryhmien sijainnista. Tarkkaile ilmatilaa. Ylempänä oleva hyppääjä on väistämisvelvollinen. Noudata pokanvanhimman oikea/vasen määräystä laskeutumiskuviosta.

Tuuli-T määrittää laskeutumissuunnan, jota noudatetaan aina. Älä S-mutkittele, pidä huolta laskeutumisten porrastuksesta ja selkeästä laskeutumiskuviosta. Koukuttajien tulee laskeutua pokan ensimmäisinä tai viimeisinä. Älä koukuta jos laskeutumiskuviossa on samaan aikaan muita varjoja. Jos koukutat, tee se itseäsi tai muita hyppääjiä vaarantamatta. Sovita kuviosi muuhun liikenteeseen, älä poraa alaspäin, jos se ei ole tarkoituksenmukaista liikenteeseen nähden.

MALMI: Varjon varassa kiitoteitä ja niiden jatkeita ei saa ylittää alle 300 metrin korkeudessa. Kiitotie ulottuu 30 metriä asfaltin reunasta nurmikolle päin. Jos olet alle 300 metrin korkeudessa älä väkisin ylitä kiitotietä. Laskeudu suosiolla soveliaaseen paikkaan, kerää kamasi ja odota noutoautoa. Pidä huoli, että etäisyytesi kiitotien asfaltin reunaan on vähintään 30m.

TURKU: Siirry kiitotien eteläpuolelle mahdollisimman nopeasti. Kiitotietä tai sen jatkeita ei saa ylittää alle 600 metrin korkeudessa. Turussa laskeutumisalue on erotettu yleisöalueesta valkoisella viivalla, eikä tämän viivan sisäpuolelle saa laskeutua.  

Mikäli laskeudut kiitotielle tai sen välittömään läheisyyteen, poistu välittömästi riittävän kauas. Laskeutuessasi puuhun tai puun välittömään läheisyyteen siten, että kupu, punokset tms. jäävät puuhun kiinni, odota apua.

Onnettomuustilanne

Mikäli loukkaat itsesi laskeutuessasi, jää maahan istumaan tai makaamaan. Tällöin maahenkilöstö osaa lähteä apuun ja hälyttää lisäapua välittömästi. Laskeutumisen jälkeen noustessasi seisomaan osoitat maahenkilöstölle kaiken olevan kunnossa.

Waiverin saat tulostettua tästä: WaiverSkyxperience2014

Uloslaskeutuminen:

TURKU: Laskeudu lentokenttäalueelle vain hätätapauksessa, sinne laskeutuminen ahdistaa lennonjohtoa todella paljon.

Jos laskeudut "ulos", pyri lähimmän tien varteen, jolloin etsijät löytävät sinut parhaiten. Soita Skyxperiencen manifestiin sijaintisi, puhelinnumero on hyppylipuissa. Mikäli pääset muulla kyydillä takaisin dropzonelle, ilmoittaudu/ilmoita siitä heti manifestille. Loukkaantuneen hyppääjän saadessa ohikulkijalta kyydin esim. lääkäriin, ilmoita siitä manifestiin.

Jos et pääse laskeutumisalueelle, täytä ennen seuraavaa hyppyäsi asiasta DZ:n sisäinen poikkeamailmoitus normaalitoiminnasta. Kaavakkeita manifestissa.

Muuta huomioitavaa:

Tutustu ilmakuvaan ja varalaskupaikkoihin.

Laskuvarjohyppääminen tapahtuu aina omalla vastuulla. Jos on jotain epäselvää, kysy!

Lentokone

Lentokoneena meillä on Pilatus Porter PC6 tai Cessna 182. 

Porter:

Porteriin menee 10 hyppääjää kerralla, ja se tankataan keskimäärin 6 pokan välein. Maasta maahan -aikaa pokaan menee noin 17 minuuttia. 

Porter menee nopeasti sekä ylös että alas, mutta matkalentoa sillä ei ole taloudellisesti järkevää tehdä. Lentäjän näkökulmasta Porter on mielenkiintoinen lennettävä. 

Porterissa istutaan yleensä niin, että pilotin vieressä tuolilla (selkä menosuuntaan) istuu yksi hyppääjä, koneen perällä tätä vastapäätä tuolilla (kasvot menosuuntaan) istuu yksi, pitkällä penkillä pilotin takana istuu viisi (kaikki tai 4/5 selkä menosuuntaan), ja oven edessä lattialla istuu kolme heroa. 

Koneen suuri ovi siiven kohdalla mahdollistaa koko pokan lähtemisen samaan aikaan. Koneessa on steppi.

Missään olosuhteissa et voi astua laskutelineen päälle kun kone on ilmassa. 

Lippuhinnat

Kaikki hyppyliput käy Skyxperiencen molemmissa toimipisteissä sekä kaikissa Skyxperiencen järjestämissä tapahtumissa. Hyppylipulla pääsee pääsääntöisesti aina neljään kilometriin. Malmilla 3km pokissa 2 lippua=3 hyppyä. 

 

1 hyppylippu 35€

20 hyppylippua 640€ (á 32€)

50 hyppylippua 1500€ (á 30€)

100 hyppylippua 2800€ (á 28€)

 

Stuidu-kausikortti: 500€. Vuoden 2015 ensimmäinen lisenssihyppääjä (novakurssi aloitettu vuonna 2015) saa ostaa kausikortin itselleen hintaan 500€! Näitä kausikortteja myydään vain yksi.